Авторизація
|
Ціна медичної послуги як інструмент маркетингу Медичне обслуговування пацієнта розпочинається не з моменту відвідування ним медичного закладу, а з того моменту, коли пацієнт готовий до запису на первинний прийом лікаря. Готовність відвідати конкретний медичний заклад формується не лише через потребу в медичній послузі, але і готовності (або здатності) її оплати. Це підводить нас до думки, що ціна на медичні послуги є важливим інструментом для маркетингу і залучення клієнтів. Правильна цінова політика викликає довіру і полегшує прийняття пацієнтами рішення на користь клініки. Грамотне використання ціни для маркетингу передбачає три головні аспекти:
Однак, в сфері медицини існує свій принцип гнучкості цін. В більшості випадків ціна медичної послуги має тісний зв’язок із кількістю пацієнтів, яким може бути надана така послуга. Є також група послуг, на вартість яких кількість пацієнтів не впливає, оскільки ціна цих послуг в більшій мірі пов’язана із високою складністю, технологічністю та /або унікальністю. З огляду на зв’язок ціни на медичну послугу із кількістю споживачів, медичні послуги можна розбити на чотири основні групи. (рис.1) ![]() Найбільш гнучкою ціна є для послуг групи 1. Це послуги, що пов'язані із нескладними медичними проблемами або профілактичними обстеженнями. При потребі в них пацієнт, зазвичай, здатний сам обирати заклад обслуговування. До цієї групи можна віднести консультативні прийоми, лабораторні дослідження, фізіотерапевтичні процедури, ультразвукові дослідження. Кількість пацієнтів, у яких є потреба в послугах цієї групи та здатність їх оплати, є найбільшою. Ціна на послуги цієї групи має протилежний зв’язок із кількістю споживачів послуг в конкретному ціновому сегменті. Часто ціни на послуги даної групи встановлюються власне на підставі поведінки ринку та цільової аудиторії. Таким чином одна й та ж послуга (за кваліфікацією лікаря, складністю, тривалістю) може мати різну ціну в залежності від аудиторії пацієнтів закладу. До групи 2 належать медичні послуги, при виборі постачальника яких пацієнт обмежений в знаннях і часто керується направленням лікаря. Прикладом є високотехнологічна діагностика (МРТ, КТ), окремі групи лабораторних досліджень. Ціна на послуги даної групи є менш гнучкою, ніж для послуг групи 1. Це пов’язано з тим, що низька ціна на такі послуги знижує рівень довіри пацієнта щодо якості послуги. Група 3 – це медичні послуги, пов’язані із хірургічними втручаннями, програми реабілітації після хірургічних втручань, високотехнологічні та ефективні програми лікування. До цих послуг можна віднести, наприклад, лікування безпліддя методами допоміжних репродуктивних технологій. Ціна таких послуг, зазвичай, майже не піддається впливу з боку потоку пацієнтів. Однак, послуги даної групи потрібні та доступні все ж таки більшому прошарку пацієнтів, ніж в групі 4. Показник гнучкості ціни на медичні послуги групи 4, можна прирівняти до нуля. Це медичні послуги, пов'язані із дуже складними та специфічними медичними проблемами, коли є обмеження в кількості пацієнтів, що здатні оплатити послуги. Ресурси надання такої допомоги є високовартісними, а самі послуги – унікальними, лікування є надскладним, але дає гарний результат. Прикладом послуг даної групи є лікування онкологічних захворювань та напрямок трансплантології. Таким чином, хоча класичний закон попиту для медицини не характерний, в ній все ж таки існують свої закономірності співвідношення «ціна – попит». Розуміння того, який характер мають послуги тієї чи іншої клініки дуже важливе для вибору меж доступності і подачі інформації про ціни. Отже, в залежності від того, до якої із зазначених груп належить платна медична послуга, можна регулювати необхідний ступінь відкритості інформації про її ціну. Принцип тут простий: чим більший потік пацієнтів, яким може бути надана послуга, тим доступнішою повинна бути інформація про ціну та склад послуги. ![]() Відповідно до цього принципу, ціни на прості медичні послуги групи 1 та їх склад повинні бути максимально доступними і відкритими для пацієнта. Це логічно, адже самі пацієнти приймають рішення про те, чи обирати послугу і в якому саме медичному закладі. І навпаки, немає сенсу робити відкритою інформацію про ціни на послуги групи 4. В цій категорії знання ціни і складу послуги абсолютно не впливає на її вибір. Там де інформація про ціну відкрита, прямий вплив на рівень конкурентоздатності ціни має її подача. Коли проблема вибору лягає на самого пацієнта, для нього виникає складність в процесі порівняння цін на медичні послуги, що можуть мати різний склад. Наприклад, у пацієнта виникли проблеми із здоров’ям та є потреба відвідати лікаря уролога. На момент виникнення такої необхідності пацієнт не знайомий із жодним лікарем чи медичним центром, куди він міг би звернутися із своєю проблемою. Тому, первинне знайомство із пропозицією медичних закладів він здійснює на рівні цін. Ось таку картину отримує пацієнт сьогодні після вивчення цін² кількох медичних закладів м.Києва.
Бачимо, що одна й та ж послуга відрізняється за ціною. Крім того, склад такої послуги в медичних закладах теж має відмінності. В нашому випадку чітко окреслені дві цінові категорії: клініка 1 та клініка 2, 3, 4. Швидше за все, пацієнт спочатку зробить вибір між цими категоріями. Уявімо, що він обирає більш доступну з них. Тут, в умовах однорідних цін, вже починає відігравати важливу роль доступність і подача інформації про ціну і склад послуги. Так, в клініках 2 та 4 ціна і склад послуги приблизно однакові. Однак в клініці 2 їх було легко дізнатися, натомість в клініці 4 сайт і оператор по телефону дали різні цифри, причому при повторному візиті сайт клініки не працював взагалі. Водночас клініка 3 надала більш детальний опис складу послуги і на сайті, і під час дзвінка, причому ціна на послугу у неї є нижчою. Можна зробити висновок, що за інших різних умов пацієнту найпростіше зробити вибір саме на користь цієї клініки. Цей приклад яскраво демонструє, що ціни впливають на вибір пацієнтами медичного закладу. Отже, вони є таким же інструментом залучення клієнтів, як і інші маркетингові інструменти. Важливою є не тільки сама ціна послуги, але і доступність інформації про неї. І хоча сам факт доступності інформації про ціну відіграє велику роль у виборі клініки, не менше значення має подача інформації. Те, наскільки доступною повинна бути ціна і як вона співвідноситься з попитом залежить від фактору складності послуги, можливості пацієнту самому обирати чи проходити її і де саме це робити. Найбільшу увагу цінам як маркетинговому інструменту треба приділяти клінікам із послугами низької і середньої складності, тоді як високоспеціалізовані, унікальні послуги не потребують багато уваги до ціни. ¹ Закон попиту говорить, що при рівних інших умовах величина попиту тим вища, чим нижча ціна, і навпаки, чим вища ціна, тим нижчий попит на товар ² Ціни наведено станом на 27.10.2011 р. Джерело даних – сайти медичних центрів та телефонні звернення в медичні заклади Ціна медичної послуги як інструмент маркетингу Дослідження ринку медичних послуг напрямку реабілітації в м. Києві, січень 2012 Дослідження ринку паліативної та хоспісної допомоги в м. Києві, січень 2012 Опитування населення м. Києва щодо відношення до приватної та державної медицини, грудень 2012 |
Новини
03.03.2023 Науково доведено: через смартфони ви можете старіти швидше
24.02.2023 Стимуляція спинного мозку відновлює постінсультну функцію рук 17.02.2023 Вчені відкрили здатність жирної їжі руйнувати мозок 10.02.2023 В Індії розробили неінвазивний тест, який використовує штучний інтелект для виявлення раку молочної залози 01.02.2023 Як спостереження за світанками та заходами сонця впливає на здоров'я – вчені 25.01.2023 Аналіз крові для ранньої діагностики хвороби Альцгеймера розробили вчені 18.01.2023 Людина з серцем свині. Пацієнту вперше пересадили серце тварини 11.01.2023 Вчені пояснили, чому оливкову олію варто пити ложками 21.11.2022 Вчені виявили ще одну причину високого ризику атеросклерозу 18.11.2022 Імплантована помпа доставила протиракові ліки у пухлини мозку 16.11.2022 Шум вночі може бути причиною безсоння та серцево-судинних захворювань 14.11.2022 ЩО ТРЕБА ЗНАТИ ПРО ЦУКРОВИЙ ДІАБЕТ: ТИПИ, СИМПТОМИ, УСКЛАДНЕННЯ 11.11.2022 Виявилося, в епідемії ожиріння винен лише один тип їжі 09.11.2022 Проказа: давня хвороба, здатна регенерувати органи 07.11.2022 "Чарівні гриби" можуть лікувати важку депресію 04.11.2022 Нове випробування пропонує переваги CV з EPA: RESPECT-EPA 02.11.2022 Майже 500 українських медиків завершили навчання з тактичної медицини 01.11.2022 Чи можна людям з діабетом пити алкоголь 31.10.2022 Знайдено овоч, здатний знизити цукор у крові відразу на 20% 28.10.2022 Людська печінка може працювати 100 років |