05.11.2020 Діабет другого типу — важке захворювання, що несе значні ризики виникнення ускладнень і передчасної смерті. У світі налічується понад 360 мільйонів хворих, близько 1,5 мільйона в рік вмирають від наслідків хвороби. На відміну від діабету першого типу, підвищений рівень цукру в крові пов'язаний не з недоліком інсуліну, а з нечутливістю до нього клітин організму і, в першу чергу, клітин печінки. Резистентність виникає, зокрема через порушення окисно-відновного балансу в організмі.
Підвищення чутливості до інсуліну — наріжний камінь лікування і профілактики діабету. Як правило, для цього прописують препарати, а також рекомендують збільшити рухливість і перейти на дієту зі зниженим вмістом «простих» вуглеводів. На жаль, не всім хворим вдається послідовно дотримуватися рекомендацій, і у мільйонів виникають важкі ускладнення, що призводить, зокрема до ниркової недостатності, сліпоти й ампутацій кінцівок через пошкодження судин і нервів.
Групі вчених на чолі з Кальвіном Картером (Calvin Carter) і Санні Хван (Sunny Huang) вдалося домогтися підвищення чутливості до інсуліну і зниження рівня цукру в крові мишей з діабетом за місяць безконтактних процедур, що проводяться тоді, коли тварини сплять.
Домогтися терапевтичного ефекту вдалося шляхом одночасного впливу статичного магнітного й електростатичних полів. Експеримент призвів до збільшення кількості циркуляційних антиоксидантів і змінив окислювально-відновний баланс. Це, своєю чергою, знизило резистентність до інсуліну і нормалізувало глікемію крові.
Це відкриття було зроблено багато в чому випадково. Санні Хван, аспірантка на програмі молекулярної медицини в університеті Айови, практикувала навичку забору крові й оцінки глікемії у лабораторних мишей-діабетиків. За збігом обставин частина тварин, яких вона відібрала для забору аналізу, до цього використовувалися в дослідженні впливу електромагнітних полів на мозок і поведінку.
Результати аналізу виявилися несподіваними: у мишей цієї групи була нормальна глікемія, що нехарактерно для хворих на діабет тварин. Переконавшись в тому, що це не разова аномалія, група вчених провела серію експериментів, щоб оцінити ефект магнітних полів на глікемію крові й виявити можливий механізм дії.
Ефект обмеженого за часом дії також виявився істотним. У експериментальних тварин спостерігалося значне поліпшення глікемії, вкрай близьке до того, яке виявили у мишей, які піддавалися впливу полів постійно.
Для вивчення механізму дії магнітного поля було проведено ряд експериментів, які дозволили визначити, що вплив досягався шляхом збільшення виробництва молекул антиоксидантів мітохондріями клітин печінки. Це, своєю чергою, змінювало окислювально-відновний баланс і призводило до збільшення чутливості до інсуліну.
Між мишами і людиною величезна різниця, тому наступним етапом досліджень має стати перевірка цієї методики на більших тваринах.

11.06.2021  Науковці створили «електронний ніс» для діагностування раку